آروماتراپی یا رایحه درمانی چیست؟

رایحه درمانی

حتماً شما نیز کم و بیش نام رایحه درمانی را شنیده و یا حتی بارها از این شیوه درمانی استفاده نموده‌اید. همانطور که می‌دانید استفاده از عطرها می‌تواند برای سلامت جسم و روح انسان بسیار مفید باشد. به همین دلیل امروزه استفاده از روش رایحه درمانی بسیار مورد توجه قرار گرفته و در اکثر سالن‌های زیبایی و مراکز درمانی انجام‌ می‌شود.

 رایحه درمانی به استفاده از ترکیب روغن و اسانس معطر گیاهان، به منظور سلامت جسم و روح گفته می‌شود. در این روش برخی روغن‌ها با عصاره گیاهان معطر و خوشبو ترکیب می‌شوند و به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از افراد تصور می‌کنند که استفاده از عطرها تنها به منظور خوشبو نمودن بدن بوده و کاربرد خاص دیگری ندارند.

 اما اغراق آمیز نیست اگر بگوییم، عطرها می‌توانند موجب بهبود بیماری‌های مختلف در بدن شوند و استفاده از آن‌ها به روش رایحه درمانی مزایای فوق العاده‌ای برای بدن به همراه خواهد داشت. به طور کلی استشمام عطر و استفاده از آن، برای سلامت ذهن، جسم، روح انسان مفید است و به همین دلیل بوده که پزشکان همواره انجام روش رایحه درمانی را توصیه می‌کنند. رایحه درمان با نام دیگر آروماتراپی نیز شناخته می‌شود.

این واژه از دو کلمه آروما به معنای عطر و تراپی به معنای درمان تشکیل شده است که مفهوم کلی آن عطردرمانی می‌باشد. این روش حدود شش هزار سال قدمت دارد. از هزاران سال قبل تاکنون مردم کشورهایی مثل هند، چین، مصر از این روش برای درمان عارضه‌های مختلف استفاده می‌نمودند.

رایحه درمانی یک روش مکمل به حساب می‌آید؛ یعنی نمی‌توان تنها از این روش برای بهبود بیماری جسمی استفاده نمود‌؛ اما به گفته پزشکان رایحه درمانی تأثیرات مثبت و شگفت انگیزی در سلامت روحی انسان داشته و موجب رفع استرس و اضطراب می‌گردد.

فواید فوق العاده آروماتراپی برای بدن

انجام رایحه درمانی فواید فوق العاده‌ای برای بدن دارد و به همین دلیل است که این روش همواره بسیار توصیه می‌شود. در زیر به چند مورد از فواید فوق العاده انجام رایحه درمانی برای بدن، اشاره نموده‌ایم:

  • درمان سردرد و بی‌خوابی

انجام رایحه درمانی موجب رفع استرس شده و آرامش خاصی به افراد می‌بخشد. به همین علت این روش سردرد و بی‌خوابی را در تایم کوتاهی بهبود می‌بخشد. معمولاً افراد بعد از رایحه درمانی در تایم کوتاهی به خواب رفته و می‌توانند به خوبی استراحت کنند.

  • افزایش میل جنسی

برخی افراد به دلیل وجود برخی اختلالات و یا به طور ذاتی میل جنسی زیادی ندارند‌ و این مسئله موجب نارضایتی شریک جنسی آن‌ها می‌شود. با انجام آروماتراپی میل جنسی تا حد مطلوبی افزایش می‌یابد.

  • مبارزه با ویروس و باکتری‌ها

اکثر بیماری‌هایی که در بدن ما به وجود می‌آیند، به علت وجود ویروس و باکتری‌ها می‌باشند. انجام رایحه درمانی موجب می‌شود که بدن قدرت و توان بیشتری برای مقابله با ویروس‌ها داشته و بتواند آن‌ها را به طور کلی از بین ببرد.

  • کاهش دردهای عضلانی

یکی دیگر از فواید رایحه درمانی کاهش دردهای عضلانی است‌. اگر رایحه درمانی به روش ماساژ بدن با محلول انجام‌ گیرد، موجب رفع گرفتگی عضلات، کاهش درد، تقویت عضلات می‌گردد.

  • بهبود سلامت پوست

امروزه داشتن پوستی صاف، لطیف، زیبا و شفاف به یک رویا تبدیل شده است؛ اما انجام آروماتراپی به بهبود سلامت پوست نیز کمک نموده و موجب رفع چین و چروک و لک خواهد گردید.

بهترین روش‌های انجام آروماتراپی یا رایحه درمانی

برای انجام رایحه درمانی که عموماً با نام روغن درمانی نیز شناخته می‌شود، از روش‌های مختلفی استفاده می‌گردد. هریک از این روش‌ها فواید خاص خود را دارند.

 در زیر بهترین روش‌های انجام رایحه درمانی را نام برده‌ایم:

  • استشمام مستقیم

در این روش افراد باید عطرهای مختلف را در فضای منزل یا محیط کار خود، اسپری نمایند. با استشمام مستقیم معمولاً فرد احساس آرامش و نشاط بیشتری خواهد داشت.

  • استفاده از دستگاه بخور

برای انجام آروماتراپی از دستگاه بخور نیز استفاده می‌شود. در این روش ترکیب روغن و عصاره معطر گیاهان درون دستگاه ریخته شده و به آن‌ کمی آب اضافه می‌شود. سپس باید دستگاه روشن شود تا محلول به جوش آید و بخار آن در فضا پخش شود. از این روش می‌توان برای بخوردهی صورت و رفع برخی عارضه‌های پوستی نیز استفاده نمود‌.

  • ماساژ

این روش با دو شیوه قبلی کاملاً متفاوت است. در روش ماساژ ترکیب روغن و عصاره گیاهان بر روی پوست نقاط مختلف بدن ریخته می‌شود و سپس ناحیه مورد نظر با این‌ محلول ماساژ داده می‌شود. این شیوه برای بهبود درد عضلات، ورم مفاصل بسیار مفید است.

آروماتراپی برای چه کسانی مناسب نیست؟

روش رایحه درمانی با وجود مزایا و فواید فراوانی که دارد، برای برخی افراد نیز مناسب نخواهد بود. این دسته از افراد به علت شرایط خاصی که دارند، کاندیدای مناسبی برای رایحه درمانی نیستند.

به طور کلی افراد نام برده شده در زیر نباید از این روش استفاده نمایند:

  • خانم‌های که در دوران بارداری هستند.
  • افرادی که فشار خون مبتلا می‌باشند.
  • کسانی که آسم یا آلرژی دارند.
  • کسانی که در حال انجام شیمی درمانی می‌باشند.
  • افرادی‌ که دچار عارضه‌های پوستی شدید مثل اگزما، زونا می‌باشند‌.

نکته: انجام آروماتراپی در دوران بارداری ممکن‌ است، بر روی بدن جنین و مادر تأثیرات منفی بگذارد؛ اما‌ گاها با مشورت پزشک به برخی افراد در دوران بارداری نیز، اجازه انجام این کار داده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *