خستگی بویایی یعنی چه؟

خستگی بویایی یعنی چه؟

خستگی بویایی یا کوری بینی یعنی چه؟

بویایی یکی از مهمترین حواس پنجگانه ما انسان ها بوده، که با کمک‌ آن‌می توانیم روایح مختلف را تشخیص دهیم. وقتی  بویی را استشمام می کنیم، در واقع مولکولی وارد بینی ما شده است. حال عصب ها در صورت بو نمودن، یک پیام عصبی به مغز ارسال می کنند. مغز  با پردازش  آن پیام عصبی  می تواند رایحه را تشخیص دهد. حال اگر ما یک‌ بو را بارها استشمام کنیم چه اتفاقی می افتد؟ بله درست است! در صورتی که رایحه را به صورت مکرر بو نماییم، عصب ها دیگر به مغز پیام عصبی  ارسال نمی کنند. در نتیجه مغز نمی تواند رایحه را پردازش نموده و تشخیص دهد. در این صورت ما دچار  خستگی بویایی، که عموما با نام کوری بینی یا سازگاری بویایی نیز شناخته می شود خواهیم گردید. این عارضه به هیچ  عنوان خطرناک نبوده، و یکی از طبیعی  ترین عملکرد های بدن انسان می باشد.

به این علت که بدن سعی می کند به بو عادت کند، تا فرد از استشمام مکرر آن اذیت نشود.‌ در این صورت ما دیگر نمی توانیم آن بو که بارها استشمامش نموده ایم، را حس کنیم. در واقع با آن سازگار می شویم و دیکر اصلا آن را احساس نخواهیم کرد. برای اینکه مفهوم  خستگی و کوری بینی را بهتر درک کنیم، می خواهیم به ذکر یک مثال ساده بپردازیم.  فرض کنید در خانه  ای زندگی می کنید، و به تازگی  یک همسایه جدید به محله شما آمده است. حال او شما را به خانه خود دعوت  نموده است. وقتی  به خانه همسایه اتان می روید، بوی بسیار نامطبوعی  به مشامتان می رسد.

 اما صاحبخانه هیچ واکنشی در مقابل آن رایحه ندارد، و انگار که اصلا آن را احساس نمی کند. بعد از گذشت مدتی کوتاه میبینید با وجود اینکه آن بو هنوز هم وجود دارد، شما دیگر آن را استشمام نمی کنید. اینجاست که شماهم مانند صاحب خانه دچار کوری بینی خواهید گردید. حال شاید برایتان سوال شود که چگونه می توان با خستگی بویایی مقابله نمود؟ در پاسخ باید بگوییم هیچ  راه خاصی وجود ندارد، و این عارضه کاملا طبیعی است. اما با انجام  برخی فعالیت ها به مرور زمان می توانید آن را برطرف کنید.

نحوه جلوگیری از بروز خستگی بویایی

این صحیح است که ما نمی توانیم به طور قطع از بروز کوری بینی جلوگیری کنیم، و این احتمال وجود دارد که هر زمانی دچار این اختلال شویم‌. اما در هر حال راه حل هایی نیز وجود دارند، که می توانند از بروز این مشکل تا حد زیادی جلوگیری کنند. بهترین روشی که می توان از طریق آن از بروز این عارضه جلوگیری کرد، رعایت تمیزی و نظافت است. همانطور که می دانید خانه یا محیط کار معمولا  یک فضای بسته خواهند بود.

به همین علت اگر بهداشت و پاگیزگی  را در آن ها رعایت نکنیم، قطعا بوی نامطبوعی در فضا استشمام خواهد گردید. اگر این بو به طور مکرر استشمام شود، ما دچار خستگی بویایی خواهیم شد. پس وقتی در منزل هستید هر بخشی که احساس می کنید رایحه نامطبوعی دارد،  را کاملا تمیز و مرتب کنید. در زیر توصیه هایی در این خصوص ارائه نموده ایم:

  • سطل آشغال شما به هیچ عنوان نباید بدون درب با شد. حتما از یک سطل آشغال درب دار استفاده کنید، تا بوی بد به داخل فضا انتشار پیدا نکند‌. همچنین سطل آشغال را هر روز تخلیه کنید، تا بوی بد نگیرد.
  • جارو زدن منزل نیز یکی از فاکتور های مهم و موثر در جلوگیری از کوری بینی محسوب می شود. شما باید در هفته حداقل محیط را دو الی سه بار جارو بزنید، تا آشغال در آن جمع نگردد.
  • تمیز کردن حمام نیز از استشناق بوی بد و بروز خستگی بویایی جلوگیری می نماید. حمام به علت مرطوب بودن، محیط مناسبی برای رشد قارچ، کپک و انواع باکتری ها می باشد. به همین دلیل فضای حمام باید همواره تمیز باشد. به این علت که با این‌ کار از تکثیر کپک و باکتری ها در این مکان جلوگیری می گردد.
  • در طول روز حدود چند دقیقه پنجره ها را باز بگذارید، تا هوای خانه عوض شود. اینگونه بو خارج می شود و کمتر به مشام می رسد.
  • استفاده از خوشبو کننده ها نیز می تواند تا حد زیادی موثر باشد. به این علت که اگر در فضا روزی چند مرتبه خوشبو کننده اسپری کنید، بوی بد از بین رفته و دیگر آن را احساس نخواهید نمود.

چگونه خستگی بویایی را رفع نماییم؟

کوری بویایی به صورت خودکار رخ می دهد، و تقریبا می توان گفت که قابل کنترل نیست. همچنین اگر بوی نامطبوع احساس کنید، سریع تر دچار این حالت خواهید شد. اما نکته حائز اهمیت این است که، کوری بویایی نیز تا حد زیادی قابل کاهش و رفع نمودن می باشد. با انجام برخی فعالیت ها می توانید این مشکل را سریعا رفع کنید. در زیر این فعالیت ها را نام برده ایم:

  • ورزش کردن

ورزش نمودن به طرز شگفت آوری در رفع کوری بینی موثر است. وقتی که مدتی را ورزش می کنید، جریان خون در بدنتان مخصوصا ناحیه بینی افزایش می یابد. در نتیجه این مسئله باعث می شود، که قدرت بویایی شما افزایش یافته، و خستگی بویایی برطرف گردد.

  • نوشیدن قهوه

نوشیدن قهوه دیگر شیوه برطرف نمودن عارضه کوری بینی می باشد. برخی از افراد بر این باورند که با نوشیدن چند  فنجان قهوه بینی پاکسازی شده، و این مشکل رفع می شود. البته در برخی تحقیقات  نیز مشخص گردیده، که نوشیدن قهوه تاثیر چندان زیادی در رفع کوری بینی ندارد. اما به هرحال امتحان آن ضرر ندارد.

  • ترک محیط

دیگر شیوه ای که می تواند موجب شود تا افراد  از عارضه کوری بینی رهایی یابند، ترک محیط می باشد. اگر محیطی که موجب کوری بینی شما شده است را ترک‌ کنید، به سرعت این عارضه برطرف  خواهد گردید. به این علت که خستگی بویایی به خاطر بوی موجود در محیط قبلی اتفاق افتاده است. حال اگر آن فضا را ترک کنید، دیگر آن‌ بو را استشمام  نخواهید کرد. حال اگر بعد از چند روز دوباره به آن محیط بازگردید، می توانید دوباره متوجه آن بو شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *